کاربرد نانو سیالات

خدمات مشاوره

  • امکان سنجی فنی و اقتصادی پروژه تحلیل و طراحی
  • سیستم های انرژی استخراج
  • نفت و گاز و صنایع پتروشیمی 

صنایع انتقال حرارت

انتقال حرارت در مایعات قدیمی تر مانند روان کننده ها ذاتاً کم است. با افزایش رقابت، صنایع باید بهره وری انرژی سیالات انتقال حرارت را با هدایت حرارتی بالاتر از مایعات موجود بهبود بخشند. افزایش هدایت حرارتی سیال یکی از عوامل موثر در افزایش بازده انتقال حرارت است. از آنجا که رسانایی گرمایی مواد جامد بیشتر از مایعات است، افزودن ذرات جامد به ویژه در مقیاس نانو به مایعات انتقال حرارت معمولی (مانند آب ، اتیلن گلیکول و روغن موتور) ، رسانایی حرارتی نانوسیالات حاصله را بسیار افزایش می دهد.

صنایع نفت و گاز

در سال های اخیر استفاده از نانولوله های کربنی مزایای زیادی را برای صنعت نفت و گاز به همراه داشته است. نانولوله های کربنی در فرایندهای مختلف مانند حفاری و انتشار، پوشش های ضد خوردگی، نانوکامپوزیت ها، نانوجاذب ها و نانوکاتالیست ها مورد آزمایش قرار گرفتند. با افزودن نانومواد به مایع پایه ، نسبت تزریق مایع تزریق بهبود می یابد. بنابراین راندمان رفت و برگشت سیال افزایش می یابد و نفت یا گاز بیشتری از مخزن استخراج می شود. نانوذرات همچنین می توانند کشش سطحی بین نفت و مایع تزریق شده را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

جذب آلایندگی های هوا

با رشد و توسعه چشمگیر صنعتی که در دهه های گذشته اتفاق افتاده است، غلظت دی اکسید کربن در جو زمین به طور چشمگیری افزایش یافته و از آنجا که دی اکسید کربن یکی از موثرترین گازها در ایجاد اثر گلخانه ای و گرم شدن کره زمین است، باید به دنبال راه هایی برای کاهش غلظت و جلوگیری از انتشار این گاز به جو باشیم. یکی از متداول ترین روشهای جذب دی اکسید کربن، جذب حلال ها است. ظهور فناوری نانو و استفاده از آن در حلالهای جذب دی اکسید کربن نتایج خوبی را نوید می دهد. نانوسیالات جاذب دی اکسید کربن نسبت به حلالهای معمولی دی اکسید کربن دارای ظرفیت و سرعت جذب بالاتری هستند. این موضوع باعث شده است که این گروه از مایعات در سال های اخیر در صنایع جذب و شیرین سازی گاز طبیعی مورد توجه بسیاری قرار گیرد.

جهت درخواست مشاوره مهندسی می توانید در قسمت تماس با ما و انتخاب گزینه “مشاوره فنی و مهندسی (مخصوص شرکت های حقوقی)” و ارائه توضیحاتی درباره آن اقدام کنید.